NELER YAPILMADI?
Önceki yazımızda, İl Hayvan Koruma Kurullarının Belediyelerce yeterince ciddiye alınmadığı konusunu açmıştık. Oysa, bu kanunun uygulanması ile ilgili en büyük sorumluluk ve “yük” belediyelerin üzerine atılmıştır.
Yönetmelikte yer alan
Belediyelerin alacağı tedbirleri şöyle bir özetleyecek olursak ; (MADDE 7 )
– (1) Belediyeler;
“a)
Sahipsiz veya güçten düşmüş hayvanların toplatılması, kısırlaştırılması,
aşılanması, gerekli tıbbî bakımlarının yapılması ve işaretlenmesi, alındığı
ortama geri bırakılması, sahiplendirilenlerinin kayıt altına alınmasıyla,”
görevlendirilmiştir. İlgili yönetmeliğin her maddesinde; Belediyelerin sahipsiz hayvanlara bakmakla yükümlü olduğu,
kısırlaştırıp, tedavi ettikten sonra, hayvanı aldığı ortama geri bırakmak
zorunda olduğu, şehrin belli yerlerine hayvanlar için beslenme odakları
oluşturarak, yıllık aşılarını yaptırarak, sokak hayvanlarını halk sağlığı
açısından tehlike olmaktan çıkarması gerektiği belirtilmiştir.
Yönetmelikte, Belediyelere ilanlarla
hayvanları sahiplendirme çalışmaları yapmaları, bölgelerindeki hayvanları kayıt
altına almaları, gönüllülerle işbirliği yapmaları açıkça yazılmıştır.
ÖZETLE; Yasa ve yürütme Belediyelere
“ Kısırlaştırma yap, tedavi et, aşını yap, aldığın yere geri bırak ve onlar
için beslenme odakları oluştur” demesine rağmen, belediyelerin %80’ i bu konuda
hiçbirşey yapmamıştır! ( İlimizde 9 ilçe+ merkez olmak üzere 10 belediyeye karşılık
2 adet barınak bulunmakta)
Peki, denetim yetkisi olan İl Çevre ve Orman Müdürlüğü yasa ve yürütme ile
görev tanımları yapıldığı halde, bu görevleri hiçe sayan belediyelere karşı
yaptırım olarak bir şey yapabilmiş midir? Neden yapmıyorsun? Bölgende ki
sahipsiz hayvanları ne yapıyorsun diye hesap sorabilmiş midir? Peki Valilik, kurul
toplantısına davet edildikleri halde, kendileri toplantıya katılmadıkları gibi,
başkan yardımcıları veya yetkili müdürlerini toplantıya göndermeyen Belediye
Başkanlarına “neden icabet etmediklerini sormuş mudur?
Sokak Hayvanları için çözüm
üretmeyen belediyelerin en kestirme yoldan zehirleme yaptığı, ya da köpekleri
toplayıp kendi mücavir alanları dışına; ormanlara, başka ilçe sınırlarına
atıldığı bilinmesine rağmen polis ile işbirliği yapılarak, suçüstü yapılabilmiş
midir?
Yasada ve yürütmede barınakların
nasıl olması gerektiği ayrıntılı olarak belirtilmesine rağmen, derme çatma,
sağlıksız barınak açan belediyelere zaman zaman ( genellikle şikayetler
üzerine) para cezaları kesilse de, hiç açmayan belediyelere bu konuda hiç
çalışma yapmadıkları için bırakın cezayı uyarı verilebilmiş midir?
Yasa ve yürütmenin verdiği görevler başka, uygulamalar
başka. Hatta yasadışı olunca ve bu yasadışı uygulamaların önünü kesecek cezai
yaptırımlar yeterli olmayınca, görev tanımı yazılı metin olarak kalıyor.
Yığılca’nın
çöplükde açtığı sözde barınağı
5199 sayılı
Hayvanları Koruma Yasası Uygulama Yönetmeliği
Belediyelerin
alacağı tedbirler
MADDE 7 – (1) Belediyeler;
a)
Sahipsiz veya güçten düşmüş hayvanların toplatılması, kısırlaştırılması,
aşılanması, gerekli tıbbî bakımlarının yapılması ve işaretlenmesi, alındığı
ortama geri bırakılması, sahiplendirilenlerinin kayıt altına alınmasıyla,
b)
Geçici bakımevine gelen hayvanları öncelikle Ek-2 deki Sahipsiz Hayvan Kayıt
Defterine kaydederek müşahede altına almakla, gerekli tedavilerin yapılmasını,
kısırlaştırıp aşılanmasını ve işaretlenmesini müteakip alındığı ortama
bırakmakla, geçici bakımevlerine gelen hayvanların sahiplenilmesi için yerel
hayvan koruma görevlileri ve gönüllü kuruluşlar ile işbirliği yapmakla,
c)
Geçici bakımevinde bulunan tüm hayvanların sahiplendirilmesi için belediye ilân
panoları ile belediyenin internet ortamı ve diğer tüm yayın organlarında duyuru
yapılmasıyla,
ç)
Bölge ve mahallerindeki, özellikle köpekler ve kediler olmak üzere, sahipsiz
hayvanların bakımları, aşılarının yapılması, işaretlenmesi ve kayıtlarının
tutulmasının sağlanması, kısırlaştırılması, alındığı ortama geri bırakılması ve
sahiplendirilmelerinin yapılması için hayvan geçici bakımevlerine gönderilmesi
gibi yapılan tüm faaliyetlerde yerel hayvan koruma görevlileri ve gönüllü
kuruluşlar ile belediye veteriner hekimlerinin koordinasyonunun sağlanmasıyla,
d)
Sahipsiz hayvanların beslenmesi amacıyla, bölgesinde bulunan lokanta, işyeri ve
fabrikaların sahiplerinin uygun görmesi halinde işletmelerinde ve mutfaklarında
oluşan hayvan beslemeye elverişli besin maddelerinin toplanmasıyla,
e)
Geçici bakımevlerinde kaldıkları süre içerisinde; kanunî istisnalar ile bulaşıcı,
tedavi edilemez veya tedavi sonrası iyileşme ihtimali olmayan bir hastalığa
sahip olduğuna, alındığı ortama bırakıldığında insan ve çevre sağlığını
önlenemez derecede tehdit edeceğine geçici bakımevi veteriner hekimince karar
verilerek rapor tutulan hayvanların en az acı veren ve en hızlı şekilde ölümünü
sağlayan yöntemlerle öldürülmesiyle,
f)
Geçici bakımevlerinden kedi ve köpek almak isteyen kişi, kurum ve kuruluşlar
için Ek-4 deki Sahipsiz Hayvan Edinme Formunu doldurmak, geçici bakımevi
sorumlusu ya da sorumlu veteriner hekimin de onayı ile sorumlu veteriner
hekimce düzenlenen sağlık karnesini vererek sahiplendirme yapılmasıyla,
g)
Geçici bakımevlerinde oluşan atık ve artıkların çevre ve toplum sağlığına zarar
vermesinin önlenmesiyle,
ğ)
Geçici bakımevlerinde ticarî amaçla hayvan üretiminin engellenmesiyle,
h)
Ev ve süs hayvanı ile kontrollü hayvan ve geçici bakımevlerinde ölen
hayvanların, belirlenecek yerlerdeki derin çukurlara gömülerek üzeri
sıkıştırılmış toprak ile kapatılması veya yakma ünitesinde yakılmasıyla ve
16/5/1986 tarihli ve 3285 sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununa göre
enfeksiyon geçirmiş ve zoonoz hastalıktan ölen hayvanların ise bünyesinde
bulunan yakma fırınında yakılması veya usulüne uygun olarak kireç ile
gömülmesiyle,
ı)
Ev ve süs hayvanları ve kontrollü hayvanların, Ek-1 deki Sahipli Hayvan Kayıt
Defterine kayıtlarının yapılmasıyla,
i)
Ev ve süs hayvanını bulunduran hayvan sahiplerinin, ölümü ya da hayvanına
bakamayacak şekilde hastalanması durumunda; hayvan sahiplerinin yakınları
tarafından gerekçelerinin belediyeye bildirilmesi halinde, belediye
görevlilerince hayvanları geçici bakımevlerine göndermek ya da
sahiplendirmekle,
j)
Hayvan geçici bakımevinden ev ve süs hayvanı almak isteyen kişilere, Ek-4 deki
Sahipsiz Hayvan Edinme Formu doldurtularak; hayvana ait bilgileri Ek-1 deki
Sahipli Hayvan Kayıt Defterine kaydetmekle,
k)
Ev ve süs hayvanı satan işletme sahiplerine verilecek eğitimi organize etmekle,
l)
Yerel hayvan koruma görevlilerine verilecek eğitimi organize etmekle,
m)
Bu Yönetmeliğin 50 nci maddesi gereğince el konulan hayvanların
sahiplendirmesini ya da kontrol altına alınmasını sağlamakla
ilgili
hususlarda gerekli tedbirleri alır.
Geçici özel bakımevlerinin görev ve
sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Geçici Özel bakımevleri;
a)
Geçici bakımevlerinin çalışması ile ilgili usul ve esaslara uymakla,
b)
Geçici bakımevlerinden kedi ve köpek almak isteyen kişi, kurum ve kuruluşlar
için Ek-4 deki Sahipsiz Hayvan Edinme Formunu doldurarak geçici bakımevi
sorumlusu ya da sorumlu veteriner hekimin de onayı ile veteriner hekimce
düzenlenen sağlık karnesi vererek sahiplendirme yapmakla,
c)
Geçici bakımevinde oluşan atık ve artıkların çevre ve toplum sağlığına zarar
vermesini önleyecek tedbirlerin alınmasını sağlamakla,
ç)
Geçici bakımevinde ticarî amaçla hayvan üretimini engellemekle,
d)
Bu Yönetmelikteki şartlara uymakla birlikte herhangi bir sebeple hayvan
bakımevlerinin kapatılmak istenilmesi halinde, bir ay önceden il müdürlüğüne
haber vermekle,
e)
Geçici bakımevinde hayvanların ölmesi durumunda ilgili belediye ile irtibata
geçmekle,
f)
Geçici bakımevlerinde sorumlu veteriner hekimi ile yapılan sözleşmenin bir
nüshası geçici bakımevi sahibi tarafından il müdürlüğüne gönderilmekle ve
geçici bakımevinin sorumlu veteriner hekimsiz kalmaması için gerekli tüm
tedbirleri almakla,
g)
Geçici bakımevleri, kapasitesi yüz hayvanı aşmayacak şekilde ise; veterinerlik
hizmetlerini hizmet alımı şeklinde yapmakla
görevli
ve sorumludur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder